Od 2023 r. przemysł stoczniowy przeżywa boom na nowe budowy. Beneficjentem są stocznie z ChRL z portfelem zamówień na nowe statki co najmniej do 2028 r. Utrzymuje się popyt praktycznie na wszystkie kategorie statków. Na początku 2024 r. przemysł stoczniowy ChRL pracuje na pełnych obrotach z odbiorami zaplanowanymi na 5 kolejnych lat.
Rosną statystyki incydentów związanych z cumami. Szczególnie narażone są wycieczkowce i inne duże statki.
Dekarbonizacja floty rozpędza się wraz z zamówieniami na nowe statki. I choć to w stoczniach europejskich powstaje wiele innowacyjnych konstrukcji, beneficjentami wydatków armatorów na dekarbonizację flot są stocznie azjatyckie. Głównie to chińskie i koreańskie, które otrzymują na tacy nowe technologie. Porty morskie muszą wciąż inwestować w obsługę statków zasilanych energią z nabrzeża i bunkrowanych paliwami alternatywnymi.
Transport kontenerowy za pomocą Ro-Ro zdobywa popularność na Morzu Śródziemnym. Z nową usługą tego typu wystartował Maersk.
CEVA Logistics podpisuje 10-letnią umowę leasingową ze spółką macierzystą, CMA CGM, na hybrydowe statki dalekomorskie napędzane LNG firmy Eastern Pacific Shipping. Posiadanie floty tych jednostek umożliwi CEVA przetransportowanie około 140 000 pojazdów rocznie, zwłaszcza między Chinami i Europą.
Dobrze znany w Polsce Finnlines w okresie styczeń – wrzesień 2022 osiągnął wzrost sprzedaży o 31%. Przychody wyniosły 558,4 mln euro. W tym czasie statki armatora przewiozły 572 tys. jednostek ładunkowych, 99 tys. samochodów ciężarowych oraz 514 tys. pasażerów. Swój udział w dobrych wynikach operatora ma również połączenie Polska-Finlandia z serwisem ro-ro sześć razy w tygodniu między Gdynią a Hanko.
Europejski Zielony Ład promuje przeniesienie 75 proc. śródlądowego transportu drogowego na transport kolejowy i śródlądowe drogi wodne. Jest to szczególne wyzwanie dla portów i transportu morskiego, bowiem w praktyce oznacza to korzystanie z transportu intermodalnego.
Grimaldi odebrał szósty statek ro-ro Eco Malta. Ceremonia miała miejsce w chińskiej stoczni Jinling znajdującej się w Nanjing. Statek GG5G to największa na świecie jednostka typu ro-ro przeznaczona do żeglugi morskiej bliskiego zasięgu.
POL Stella o długości 193 metrów to drugi bliźniaczy statek ro-ro, który Polskie Linie Oceaniczne kupiły w lipcu od tureckiego armatora. – Świętujemy sukces chcąc rozszerzać kierunki rozwoju, między innymi na offshore. Gospodarka morska powinna grać dużą rolę w naszym regionie – powiedziała prezes Dorota Arciszewska-Mielewczyk.
Niemiecki port morski w Rostocku to jeden z ważniejszych morskich węzłów transportowych we wschodnich Niemczech. W 2020 roku przeładowano tutaj 25,08 mln ton towarów, z czego większość została obsłużona dzięki licznie zawijającym do tego portu promom i statkom ro-ro.
Polski Związek Żeglarski odsłania olimpijskie karty. Kolejne rekomendacje imienne
Niespokojnie na wyspach Nowej Kaledonii. To ważny obszar Francji na Pacyfiku
Chińscy hakerzy inlitrują europejską żeglugę. Wykryto szpiegowskie oprogramowanie
Wymiana doświadczeń podczas wizyty na budowie farmy wiatrowej Moray West w Szkocji
W tym miesiącu odbędzie się ćwiczenie taktyczno-specjalne z zakresu reagowania kryzysowego pk. "Sarex 24"
Ostatni prywatny grunt na Svalbardzie na sprzedaż może trafić w niepowołane ręce